De groei van e-sports
E-sport wordt steeds groter en groter. Waar vroeger het digitaal spelen van een spelletje gewoon voor de lol gedaan werd, is het nu serieuze business. Er gaan miljoenen aan prijzengeld om in de e-sport en duizenden professionals verdienen er hun geld mee. En wat misschien wel het belangrijkst is: miljoenen mensen volgen het wereldwijd op de voet. Maar wat is e-sports eigenlijk? En hoe komt dat deze miljoenen mensen zo verknocht zijn aan het kijken naar tien jongens die een computerspel tegen elkaar spelen?
Waarom volgen miljoenen mensen e-sports
Een van de bekendste e-sports is League of Legends, vaak afgekort tot LoL. Twee teams van 5 personen spelen tegen elkaar en proberen de Nexus (thuisbasis) van de ander te vernietigen. Daarbij komen veel complexe aspecten kijken, zoals de mogelijkheid om je karakter te verbeteren en om nieuwe wapens en andere objecten te kopen. Het unieke aan League of Legends, en elke andere e-sport, is dat je het ook gewoon zelf kunt spelen. League of Legends is zelfs gratis te downloaden en te spelen tegen miljoenen andere spelers over de hele wereld. Je wordt gewoon ingedeeld en 1 minuut later sta je met 4 andere teamgenoten op het virtuele speelveld. Dat is een van de grootste aantrekkingskrachten van e-sports: zelf meedoen was nog nooit zo makkelijk. Als je een computer hebt dan kun je al League of Legends spelen en heb je toegang tot exact dezelfde speelomgeving als de professionals. Dit is ook precies hoe vele professionals ooit zijn begonnen: gewoon achter hun eigen computer, als echte ‘noob’. Dat maakt het spel zo aantrekkelijk voor meer dan 60 miljoen spelers wereldwijd. Er is altijd de kans dat je goed genoeg bent om ook echt mee te spelen om de prijzen. En ook al ben je dat niet, je leert wel precies hoe het spel in elkaar zit en hoe de professionals spelen. Dat maakt het kijken van de wedstrijden ook zo spannend, want alles wat de professionals doen heb jij vast ook al honderd keer gedaan.
Naast League of Legends zijn er veel andere e-sports die de moeite waard zijn om te volgen. Bekende e-sports zijn Counter-Strike Global Offensive (CS:GO), een online first-person shooter en Defense of the Ancients 2 (DOTA 2), wat veel op League of Legends lijkt. Deze twee e-sports worden ook op hoog niveau gespeeld en er gaat veel geld in om. Zo was het prijzengeld voor het afgelopen kampioenschap van DOTA 2 meer dan 24 miljoen dollar!
De persoonlijkheden zijn het belangrijkst
Ook bij e-sports zie je dat teams en persoonlijkheden enorm belangrijk zijn. Ieder team heeft een fanatieke schare fans die alles voor hun team doen. Maar wie misschien nog wel belangrijker zijn, zijn de spelers zelf. Dit heeft veel te maken met de opkomst van Twitch, een online streamingplatform. Hier zenden professionele gamers het beeld van hun computer uit en kan iedereen ernaar kijken. Professionele gamers komen zo dus heel dichtbij hun fans en bieden heel veel content aan. Content die graag geconsumeerd wordt, want er kunnen wel meer dan 10.000 mensen naar zo’n livestream kijken, kijkers die vaak uren blijven hangen. Veel fans kiezen er dan ook voor om een individuele speler te ondersteunen. En voor veel spelers is het streamen misschien nog wel belangrijker dan het spelen van toernooien.
E-sports is dus echt aan een opmars bezig. De unieke combinatie van professionals die een spel spelen dat jij ook gewoon op je computer hebt staan, werkt zeer aantrekkelijk. En dat blijkt ook maar weer aan de populariteit van deze e-sports. Miljoenen mensen kijken naar de wedstrijden en een heel groot gedeelte hiervan speelt ook wekelijks zelf.